Visie en aanpak
We begeleiden een coachee in het nemen van verantwoordelijkheid voor zichzelf. De vraag is: wat is (vaak onbedoeld) je eigen aandeel aan de omstandigheden waarin je verandering wilt brengen? Welke keuze kun je maken en welke invloed heb je zelf op situaties die zich voordoen? Wat kun je hierin doen? En hoe kun je omgaan met wat je niet kunt beïnvloeden?
De coach fungeert hierin als spiegel en schudt kaders op, zoekt de verbinding en stelt van daaruit oprechte vragen en confronteert waar nodig. Als coach zijn we nieuwsgierig aanwezig, en laten ons verrassen door wat zich aandient. Wat zich in het hier en nu aandient in relatie tot de coachvraag, is belangrijk materiaal voor wat er wellicht elders ook gebeurt.
Als mens zet je immers doorgaans vanzelf het repertoire in dat je al kent. Het principe van zelfsturend leren speelt in onze benadering een grote rol bij het uitbreiden van dat repertoire.
Zelfsturend leren
Zelfsturend leren start met de concrete ervaring als context voor het leren. Het is een manier van leren waarbij men zelf uitmaakt wat men wil leren, waar dat leren toe moet leiden en op welke wijze men dat leren wil organiseren. Het startpunt van zelfsturend leren ligt bij ervaringen in concrete werksituaties die men als onbegrijpelijk of belemmerend ervaart. Vanuit de concrete ervaringen wordt onderzocht welke vitale thema’s er aan de orde zijn en hoe men handelingsopties kan vergroten. Leren wordt hier opgevat als een tocht, een proces van vallen en opstaan.
Het doel van zelfsturend leren is om snel en efficiënt te komen tot concreet handelen op basis van aanwezige kennis, vaardigheden en directe ervaringen. Dit doel komt niet tot stand door het passief (aan)leren van technieken en trucs, maar door een autonoom proces van actieve toe-eigening. Men is zelfverantwoordelijk en neemt het stuur van het leerproces in eigen hand.
Methodieken
We laten de keuze voor methodieken afhangen van wat op dat moment nodig is en wat voor de coachee werkt. Daarbij maken we gebruik van uiteenlopende werkvormen zoals:
- werken met het bewuste en het onbewuste
- het kernkwadrant, terugkerende persoonlijkheidspatronen
- visualisaties, RET en communicatieve vaardigheden.
Werken met het bewuste en het onbewuste
We leven bewust of onbewust volgens patronen. Sommige patronen zijn duidelijk zichtbaar, zoals een dagritme. Andere patronen zijn minder zichtbaar en kunnen vrij bepalend zijn in je leven. Bijvoorbeeld de wijze waarop je reageert op bepaalde mensen, gedrag of situaties. Soms zit je vast in een vicieuze cirkel. Zoals bijv. het bedenken van plannen, maar ze vervolgens steevast niet uitvoeren. Waar komen deze patronen vandaan, of beter, hoe kom je er vanaf?
Daartoe moet je ze eerst herkennen, en de oorsprong weten. Gedragspatronen vinden overwegend hun oorsprong in onbewuste processen. Via verschillende werkvormen (individuatiespel, associatieve technieken, werken met dromen, voice dialogue) gaat de coachee op zoek naar deze patronen en verkent hoe ze door onbewuste processen worden aangestuurd. En zoekt van daaruit naar andere handelingsmogelijkheden die binnen het bereik liggen.
Niveaus van coaching
We streven per coachtraject altijd naar het niveau waarmee iemand wezenlijk verder geholpen wordt, en daarna altijd weer terug naar concreet gedrag.
-
1e niveau van coaching (single-loop):
de coach helpt bestaande vaardigheden verder te ontwikkelen. Door middel van feedback leert een coachee een bepaalde taak beter uit te voeren. Verbetering van vaardigheden staat centraal. In de praktijk kan deze vorm van coaching ook worden uitgevoerd door coaching-on-the-job.
-
2e niveau van coaching (double-loop):
de coach helpt de coachee zijn of haar manier van denken te hervormen, zodat men in staat is tot een andere aanpak. Een verandering in de manier van denken maakt grotere veranderingen op het eerste niveau mogelijk.
-
3e niveau van coaching (triple-loop):
de coachee komt in contact met identiteit, interne waarden, missie en authenticiteit. Door coaching op dit niveau wordt in het menselijk functioneren een blijvende positieve verandering teweeggebracht.